Traveling the World

Fermecătorul Tbilisi (II). Lucruri de văzut și de făcut

07/07/2022

Prima dată în Tbilisi – capitala Georgiei am fost în toamna 2019, la o școală, și am avut doar 2 jumătați de zi pentru a descoperi orașul – ce-i drept, reușisem multe! Iar acum, vacanța în Tbilisi de câteva zile mi-a oferit șansa să văd ce n-am văzut, să revăd ce am văzut și să fac ce n-am făcut sau am făcut… și-n plus primăvara)) Apropo, dacă nu ați citit prima postare recomand să începeți de acolo – „Fermecătorul Tbilisi, Georgia. De știut, de văzut, de făcut”!

Recitind textul acum aș zice că nimic nu prea s-a schimbat, doar eu)). Un lucru e cert și era și atunci – Tbilisi e fermecător și trebuie să-l vedeți! Acum revenind, după aproape 3 ani, l-am simțit cald, prietenos, pe când dată trecută – îmi trezea un val de emoții – entuziasm, curiozitate, pasiune! Acum, de multe ori doar încercam să-mi amintesc drumul spre un loc sau altul și revedeam momente, aveam impresia că sunt lucruri „atât de cunoscute”. Plus, e una când descoperi un oraș singur și alta e când ești cu cineva!)) Am fost și „oleacă ghid” 🙂 Orice element poate face o călătorie atât de diferită… Cu siguranță, am trăit această experiență diferit!

Публикация от Cristina Gurez (@cristina_gurez)

Așa că, iată ce n-am reușit data trecută (lucruri despre care constat că am scris în postarea din 2019 și iată că am completat lista), tare voiam să văd și vă recomand:

Turnul cu Ceas al lui Rezo Gabriade, faimos regizor, pictor și sculptor. Data trecută m-am concentrat pe altă parte a orașului vechi, așa că în partea unde e „Ceasul magic” nu am ajuns. Acum, însă, am fost de câteva ori. Ineditul acestui ceas constă în faptul că… la prima vedere e o construcție care-ți pare că se va prăbuși, dar, de facto, turnul e construit din rămăşiţe ale clădirilor din secolele 19 şi 20, demolate sau distruse de cutremur… și a fost înălțat doar cu dălți și ciocane, fără ciment, fără alte instrumente. Recomandabil e să mergeți în apropiere de orele fixe. La fiecare oră, sus, se deschid două uși de lemn și iese un înger, care bate cu ciocanul în clopot de atâtea ori cât bate ceasul. Ni s-a spus că (și am citit în alte articole) că anterior, la ora 12.00 și la 19.00, se deschidea o cortină și trecătorii asistau la teatru de păpuși. Spectacolul era intitulat „Cercul vieții” – un bărbat își întâlnea aleasa, apoi se căsătoreau, făceau copii și apoi…sfârșitul. Turnul reprezintă și un protest împotriva guvernului georgian care preferă să investească sume imense în construcţii noi precum noua clădire a Administraţiei Publice, aflată nu departe de teatru (pe care am vizitat-o şi noi), ingnorând total clădirile vechi din centrul oraşului care stau să cadă. Anterior aici activa Teatrul de Păpuși și era o cafenea cu terasă, care acum era închisă.

Публикация от Cristina Gurez (@cristina_gurez)

Extra recomandare 🙂 Chiar alături se vinde fresh de rodie mega bun, dar și chacha sau vin, dacă doriți…:)

Biserica Anchiskhati. Turnul cu ceas se află lângă cea mai mai veche biserică din oraș – Anchiskhati, pe care, de asemenea, vă recomand să o vizitați și să discutați cu doamnele care vând acolo în apropiere obiecte handmade, ele cunosc istoria cu lux de detalii și povestesc cu entuziasm. Are un farmec aparte, fiind păstrată în stare „naturală” fără euroreparație, termopane etc… doar îngrijită.

De altfel, tot în imediată apropiere e Podul Păcii, dar și Parcul Rike – perfect pentru plimbare și relaxare, Telecabina – care duce la Mama Georgiei, Grădina Zoo, Grăpdina Botanică, și cea mai superbă vedere peste Tbilisi.

Публикация от Cristina Gurez (@cristina_gurez)

Parcul Mtsaminda și călătoria cu funicularul. Un alt obiectiv pe care-mi doream mult să-l bifez 😀 era acest parc, unde vizita începe cu o „plimbare” cu funicularul, pe care-l poți lua de la poalele muntelui cu același nume. Poți ajunge și cu autobuz sau mașina, dar… nu e aceeași) „Vârful” muntelui e și cel mai înalt punct din Tbilisi – 770 metri și oferă o vedere panoramică impresionantă.

Acolo de fapt e un parc de distracții și relaxare, foarte potrivit mai ales pentru familiile cu copii, dar și pentru maturi. Am intrat într-un labirint de sticlă și credeam că nu mai ies…)) Sunt tobogane, cinema, trenuleț, muzeu de figuri de ceară etc. Cel mai important – nu poți achita cu cardul!!!, așa că luați lari suficienți în buzunar! Chiar în clădirea unde staționează funicularul sau unde e intrarea în parc se află Restaurantul Funicular și Cafeneaua Funicular – cu pereți din sticlă, exact pe marginea muntelui, astfel că oferă vedere spre oraș și are un meniu georgian cu bucate gustoase. Zic să încercați 🙂

Restaurantul Gorgasali. Este situat chiar în „inima” centrului istoric și poartă numele celui care a fondat Tbilisi – regele Georgiei, Vakhtang I Gorgasali. Cu decor tipic georgian, meniu tradițional cu de toate, vin de casă, dar și show live cu dansuri tradiționale georgiene. Și nu e neapărat să mergeți la acest restaurant – mai sunt unele de acest fel, dar e o experiență de savurat când ajungi în Tbilisi, așa încât să simți cultura georgiană cât se poate de mult…

Și apropo, am scris anterior și „22 de curiozități din Georgia”, pe care e fain să le știi și până ajungi acolo 🙂