Offline

Sursă de inspirație: Tokyo, Shanghai, New York. Aplicare – Chișinău!

27/02/2016

Deseori am asistat la discuții despre panourile publicitare din Chișinău. Și dac pe unii nu îi deranjează, alții consideră că ele trebuie demontate. Acum că primarul de Chişinău, Dorin Chirtoacă, a venit cu iniţiativa demontării panourilor de publicitate de pe principalele artere ale oraşului, care de la 1 iunie ar fi aplicată, am revenit la subiectul panourilor.

Analizând mai multe argumente pro și contra am constat niște chestii tare interesante, din datele Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate din Moldova (AAPM), pe care până acuma nu le aflasem.

Știați că?!…:

  • în oraşul Chişinău sunt aproximativ 50 mii metri pătraţi de panouri publicitare.
  • pentru fiecare metru pătrat de panou publicitar se achită o taxă de 500 lei, atunci obţinem o sumă impunătoare – taxe locale de circa 25 mil. lei anual.
  • vînzările în domeniul panotajului publicitar stradal constituie anual circa 100 mil. lei,
  • agenţii economici din acest domeniu plătesc la bugetul de stat doar sub formă de TVA circa 16 milioane de lei, iar alte 7 milioane de lei se achită sub formă de impozit pe venit.
  • în această industrie activează circa 2 mii de oameni, care au un salariu lunar mediu de 4 500 lei, iar aceasta generează alte impozite în valoare totală de circa 4,7 mil. lei.
  • agenţiile de publicitate din acest domeniu nu activează într-un mediu închis, ci interacţionează cu alţi agenţi economici – unora le prestează servicii, iar în cazul altora sînt beneficiari de servicii.

Și dacă inițiativa lui Chirtoacă intră în vigoare, știți că?!…:

  • importanţi furnizorii de publicitate vor fi lipsiţi de o posibilitate destul de eficientă de a-şi promova serviciile şi produsele
  • consumatorii vor fi lipsiți de o sursă de informare destul de importantă, pentru unii fiind de bază
  • agenţii economici din industria panotajului stradal vor avea pierderi mari.Vânzările anuale ale acestui segment e de circa 12 mil. lei, iar aceasta înseamnă un venit la bugetul de stat în valoare de circa 5 mil. lei.
  • diminuarea cifrei lor de afaceri şi a impozitelor achitate de micile companii, dar şi, posibil, reducerea locurilor de muncă.

Conform datelor de referință, printr-un simplu calcul, valoarea totală a taxelor şi impozitelor achitate de agenţiile de publicitate stradală în fiecare an se ridică la circa 57-58 mil. lei, dintre care circa 25 mil. lei merg direct în bugetul municipiului Chişinău, iar restul – în bugetele republicane. Și desigur că din banii aceștia se achită serviciile sociale ale noastre. Pe de altă parte, cele 25 milioane de lei anual ar putea fi investite în imaginea capitalei. Nu? Cu siguranță, doar că banii trebuie gestionați corect și în interesul capitalei.

Din toate cele de mai sus înțelegem că panourile publicitare nu sunt și nici nu au fost cea mai mare problemă a orașului. Ce va soluționa demontarea panourilor atunci când capitala e plină de construcții neautorizate, când drumurile sunt distruse și când ceea ce necesită păstrare este distrus?! Am impresia că Chirtoacă încearcă să-și facă pe PR pe chestii simple, pe alocuri inutile…întâi Wi-fi în troleibuze, acum demontare de panouri…Până la urmă cât e de logic, după 8 ani de mandat să vii cu asemenea propunere fără o analiză clară de la cei responsabili, fără să înțelegi că vei lăsa șomeri peste 2 mii de oameni și vei priva bugetul municipal de 25 milioane de lei anual, nemaivorbind și de cel republican.

Și apropo, de atractivitate, frumusețe și perspectiva de destinație turistică sau cea de “capitală europeană”. Nu panourile publicitare (dacă asta ar fi unica problemă) fac orașul neatractiv. Uitați-vă de exemplu Tokyo, Shanghai și New York – unele dintre cele mai vizitate și dezvoltate orașe la nivel mondial. Acestea sunt împânzite de panouri publicitare și sunt suficient…chiar foarte foarte atractive. În 2014, pare-mi-se, Shanghai a fost cel mai vizitat oraș din lume. Sau să nu ne uităm mai departe, vedem Bucureștiul.

Nu știu exact ce a vrut să câștige primarul prin această decizie sau cine să câștige în urma acestei decizii, cert e că, problema trebuie analizată minuțios. Și oricum o asemenea inițiativă nu va schimba brusc atitudinea locuitorilor față de primar…sunt atâtea de făcut…

foto: guide.travel.ru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *