Odată cu începutul noului, intră în vigoare și noile reguli pentru fumători pe care trebuie să le cunoască, ca și nefumătorii, de altfel. Pentru că în ultima perioadă discuțiile la subiectul intrării în vigoare a noilor reguli pe piaţa produselor de tutungerit, trebuie de clarificat câteva lucruri, or, majoritatea cunosc câteva ceva doar din auzite.
Respectarea noilor reguli, conform legislaţiei în vigoare, ar urma să fie efectuată de unicele organe abilitate să exercite controlul privind respectarea legislaţiei despre tutun sînt cele ce efectuează controale la capitolul sănătate publică. Dar cine știe dacă așa va fi sau…or, la noi, interesele sunt mai presus indiferent de situație.
Așadar, chiar în prima zi a lui 2016, interdicţiile la publicitate instituite în cazul produselor de tutungeritvor deveni oficiale. Şi aici nu e vorba de publicitate, în general, dar de afişarea diferitor informaţii despre vînzarea produselor de tutungerit în diverse unităţi comerciale. Deși unii fumători cred că astfel nu vor mai putea recunoaște chioșcurile unde se vând țigări, lucrurile nu stau chiar așa, pentru că rămîne echipamentul pentru păstrarea ţigaretelor, care este în unităţile comerciale, şi dreptul de a amplasa produsele de tutungerit în unităţile comerciale. Totodată, consumatorii pot întreba detalii de la vânzători – nu e interzis. Potrivit Legii privind protecţia consumatorului – vînzătorul e obligat să informeze consumatorul despre caracteristicile de bază şi preţul produselor de tutungerit.
Evindent însă, că atunci când sunt drepturi sunt și interdicții. Ce ține de interdicțiile din activitatea unităţilor comerciale, care vând produse de tutungerit e ceva mai uşor. În Legea cu privire la tutun sînt stipulate toate interdicţiile. În primul rînd, conform art. 21 p. 1 din Legea cu privire la controlul tutunului, se interzice orice formă de publicitate a produselor de tutungerit, directă sau indirectă, care ar fi predestinată consumatorilor. Celelalte interdicţii pot fi găsite citind aceeaşi Lege. Potrivit www.kp.md, iată care ar fi încălcările: utilizarea pachetelor machetă; amplasarea posterelor cu denumiri de branduri de produse din tutun; utilizarea accesoriilor pentru fumat (scrumiere, brichete) pentru promovarea directă sau indirectă a produselor din tutun; amplasarea spoturilor video cu denumiri de branduri de produse din tutun; furnizarea gratuită a produselor din tutun; vînzarea produselor din tutun în set cu alte produse și/sau servicii; oferirea oricăror remunerări pentru cumpărarea sau utilizarea produselor din tutun, primelor, rambursărilor bănești, dreptul la participarea în orice joc, loterie, concurs, eveniment direct sau indirect legate de produsele din tutun;utilizarea mărcii comerciale a produselor din tutun pentru promovarea altor produse și servicii, precum și utilizarea altor mărci comerciale pentru promovarea produselor din tutun.
De asemenea, trebuie de știut că, amplasarea pachetelor de ţigarete în planogramă se va interzice doar din data de 20 mai 2020. Adică, de la 1 ianuarie 2016 amplasarea schematică a pachetelor de ţigarete nu se consideră publicitate. Totodată, se permite doar utilizarea imaginilor de fundal substituibile care nu conţin branduri de ţigarete şi informaţii despre ţigarete cu caracter publicitar.
Deja vom vedea ce va ieși din toată chestia asta, cert e că o lege bună, pentru care ţara noastră, care a fost apreciată la nivel internaţional, ar trebuie să genereze rezultate bune și să nu devină “un mijloc” pentru scopul cuiva.
Vă doresc un an nou sănătos!