Ieri am avut parte de o experiență inedită. O altfel de excursie. Nu peste hotare. Nu prin orașe. Nu la mănăstiri. A fost una cu totul deosebită și cu „parfum” de pîine. 🙂 Pîine?! Da! Și cînd zici pîine imediat gîndești- Franzeluța!
Am avut parte de trei ore delicioase și ca miros, gust, ca și discuții și impresii.
Am început prin respectarea igienei. Am îmbrăcat haine de brutar. 🙂
Am continuat cu vizita la Fabrica nr. 2 (de pîine) și nr. 3(chifle/napolitane). Am făcut cunoștință cu mai toate secretele fabricilor și pîinii.
Eeeeee și… deodată miros de pîine abia scoasă din cuptor, de fapt, nu nu scoasă, ci direct în cuptor. Am văzut cum se face, cum se coace, cum se răcește, cum se feliază, se împachetează. Pe îndelete am savurat procesul prin care pîinea ajunge pe mesele noastre. O știți și voi cum arată. Nu cred că nu. Că, Franzeluța ocupa cam 70 % pe piață și ne cucerește cu diverse gusturi, ingrediente și rețete.
Cîteva lucruri interesante despre Franzeluța:
- la întreprindere activează aproximativ 2300 de specialiști;
- se fac în jur de 700 tipuri de pîine, torte, napolitane, paste și alte produse de panificație;
- tortele se exportă în SUA și Australia, nemaivorbind de Europa;
- 53% din întreprindere aparțin statului;
- planifică să cucerească Emiratele Arabe și Africa;
- foarte curînd va participa la o expoziție a produselor în Dubai;
- în prezent se desfășoară renivarea și utilarea, deja este instalată parțial noua tehnologie;
- în 2-3 ani se planifică utilarea cu echipament tehnic avansat întreaga întreprindere;
- se folosește utilaj german și austriac;
- deficitul a scăzut din 2011 pînă în 2013, de la 47 mln. lei la 3 mln. lei;
- produsele se exportă pe toate continentele, înafară de Africa și desigur, Antarctida; 🙂
- produsele se fac în trei schimburi de lucru;
- cel mai mult muncesc femeile;
- produsele de patiserie, în mare parte, se realizează manual;
- lunar, se produc cam 55 tone de napolitane;
- în ziua de vineri este cea mai mare cerere la produsele de panificație;
- 4% din totalul de pîinea produsă este pîine socială;
- pentru noile rețete, specialiștii merg la seminare de săptămîni peste hotare;
- calitatea este prioritatea;
- produce propria apă potabilă carbogazoasă. Și multe alte chestiuțe interesante. Care trebuie și văzute și savurate.
A fost o excursie nu doar pentru ochi, dar și pentru miros, gust și auz. Mirosuri dulci, delicioase și îmbietoare. Am văzut unde și cum se fabrică pîinea pe care o procur zi de zi. 🙂
Și, da, ei vor să ne surprindă în 2014, cu un produs nou. Care se pare va fi foarte delicios și va veni în mare ajutor celor care nu au nevoie să cumpere mari cantități de pîine, dar doresc mereu ceva gustos și proaspăt. Chifla Kaiser. Așteptăm!
Mai multe foto puteți vedea aici: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.727171180628051.1073741834.684220968256406&type=1 😉